poniedziałek, 22 października 2012

Pieczone warzywa czyli prażonka-pieczonka.

Jesienne warzywa są równie dobre jak te letnie, tyle, że lepiej smakują na ciepło. Tym razem zrobiłam je  zapiekane w piecu i podane z sosem czosnkowym. Pełniutka blacha zniknęła podczas jednego tylko obiadu. Wszyscy byli zachwyceni.

ok 1/2 małej dyni
kilka czerwonych ziemniaków ze skórką
2 marchewki
1 cukinia
1/2 świeżego brokuła
1 burak
kilka ząbków czosnku
olej
przyprawy

Warzywa pokroiłam w talarki, półksiężyce itp, ziemniaki, jako że pieką się najdłużej zostawiłam w miarę niewielkich kawałkach. Czosnek dodałam w ząbkach. Brytfankę wysmarowałam olejem. Pozostały olej doprawiłam solą, pieprzem, słodką papryką, bazylią, oregano. Warzywa wrzuciłam do wielkiej miski, zalałam olejem i dokładnie wymieszałam, tak aby olej i przyprawy dokładnie wszystko pokryły. Przełożyłam mieszankę do brytfanki (nawet jak wyjdzie nam porcją "z górką" nie należy się przejmować - w piecu warzywa zmiękna i zmniejszą objętość a im ich więcej tym lepiej bo nie wyjdą suche). Piecyk nagrzałam do 200 stopni. Podczas pieczenia warzywa należy co ok 15 minut delikatnie przemieszać, tak aby nie utworzyła się breja (dynia i tak się nam rozpadnie, chyba, że upieczemy ją w naprawdę dużych kawałkach).
Podczas mieszania należy sprawdzać stan upieczenia ziemniaków - jeśli one są dobre to inne warzywa również - mi osiągnięcie stanu upieczenia i przyrumienienia zajęło 1,5 godziny.

Jeśli nie lubimy sosu czosnkowego pod koniec pieczenia możemy posypać zapiekankę pokruszoną fetą.

Ja sos czosnkowy uwielbiam więc zrobiłam go sporą ilość w proporcjach:
1/3 śmietany 18%
1/3 jogurtu naturalnego
1/3 majonezu
Czosnek przeciśnięty przez praskę, zioła, sól, pieprz - sos robimy najlepiej kilka godzin wcześniej, żeby miał czas się przegryźć.

Warzywa możemy jeść jako oddzielny posiłek lub z dodatkiem dowolnego kotleta czy innej formy mięsa.

Najlepiej, gdy mamy pod ręką takie ziemniaki, które możemy upiec ze skórką.


Smacznego!!



Dyniowe przysmaki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz